Symbol Łaz zdewastowany

W centrum Łaz doszło do zamachu na historię miasta. Zdewastowano zabytkowy parowóz Ty45-421. Jeden z 14 w Polsce! Czy Łazy mogłyby bez kolei istnieć? Gdzie byłaby kolei bez Łazów?

10 lat temu wybuchła awantura spowodowana decyzją o przeniesieniu parowozu do Sosnowca. Protestowali kolejarze, radni z Łaz oraz mieszkańcy. Widmo z utraty symbolu miasta połączyło różne środowiska, ich współpraca spowodowała zmianę decyzji. Mając na uwagę wspólną walkę o lokalną historię i zachowanie tradycji, trudno zrozumieć ostatnie wydarzenia.

Gmina Łazy w poniedziałek, 26 kwietnia, przekazała informacje o akcie wandalizmu. Jego ofiarą padła zabytkowa lokomotywa.

Parowóz Ty 45 doczekał się powybijanych szyb, urwanych metalowych i drewnianych elementów, został „wzbogacony” o śmietnik na podłodze. Po raz kolejny okazało się, że dla wandali granice nie istnieją. Chuligani nie zaprzątają sobie głowy dbałością o wspólne dobra czy monitoringiem – piszę Gmina Łazy FB, po czym dodaje:

Wybite szyby, puszki po piwie, butelki po alkoholu opakowania po spożytych posiłkach, urwany fragment metalowego uchwytu do otwarcia paleniska to nie jedyne zniszczenia w tak z troską wyremontowanej wizytówce Łaz.

Lomotowa – czyli inaczej mówiąc ciężki parowóz, został zbudowany w zakładach Cegielskiego w Poznaniu w 1945 r. Konstrukcja różniła się względem używanych przed wojną maszyn. Budka maszynisty była zamknięta, powiększono tender i nadano mu kształt półbeczkowy. Zakłady Cegielskiego stworzyły 258 lokomotywy, z kolei zakłady Fablok w Chrzanowie wyprodukowały kolejne 170 sztuki – czytamy w PAROWÓZ Ty45-421. Publikacja wyjaśnia też, jakie były zastosowania:

Parowozy Ty45 służyły początkowo do prowadzenia ciężkich pociągów z węglem kamiennym i rudą żelaza na magistrali węglowej Śląsk-Porty. Z powodzeniem zastępowały słabsze maszyny serii Ty37, a zwłaszcza Ty23.

Parowóz zakończył pracę w 1992 r. Wtedy został skreślony z inwentarza PKP i mógł się przygotowywać do pełnienia nowej funkcji. Stał się zabytkiem techniki.

Kiedy przeniesiono parowóz w obecne bardziej eksponowane miejsce, stał się on popularną atrakcją turystyczną. Ludzie odwiedzali ten odnowiony zabytek techniki z różnych stron. Chociażby w celu zrobienia pamiątkowych fotografii.

Kolei stanowi symbol Łaz – trudno wyobrazić sobie miasto bez niej. Jednak… położenie torów kolejowych mogło być inne. Ostatecznie wygrała koncepcja linii kolejowej przez Łazy. Znaleziony na forumjurajskim obrazek rzuca więcej światła na alternatywną trasę przejazdu.

na podst.

Parowóz Ty45-421 ocena stanu technicznego – Zakres prac renowacyjnych

Gmina Lazy Official FB

Krzysztof A. Kluza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button