Senior w Internecie, czyli „E-usługi publiczne dostępne dla seniora”

„E-usługi publiczne dostępne dla seniora” to inicjatywa, która pozwala seniorom poznać możliwości elektronicznych usług publicznych. Nasi trenerzy walczą z wykluczeniem cyfrowym osób powyżej 60 roku życia mieszkających na terenie województwa śląskiego.

Podczas spotkań seniorzy dowiadują się jak załatwić swoje sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu, co zapewni im większą samodzielność i bezpieczeństwo. Właśnie w świecie zagrożonym kolejną falą pandemii brak umiejętności technologicznych może zaważyć na czyimś życiu. Trenerka inicjatywy, Anita Drygajło opowiedziała nam o prowadzanych warsztatach.

  • Gdy myśli się o nauce zwykle ma się na myśli osoby niepełnoletnie…

Nie chcemy, żeby ktoś myślał o zajęciach z nami jak o szkole. Seniorzy są bardzo wdzięczną grupą do współpracy. Nie są to dzieci czy młodzież, które zdobywają wiedzę z obowiązku, oni są ciekawi i chcą wiedzieć więcej. Mówi się, że nigdy nie jest za późno na naukę, ale jednak mało kto w to wierzy. Uczestnicy zajęć udowadniają, że wiek nie jest ograniczeniem. Inicjatywa jest kierowana do osób powyżej 60 roku życia, nasz najstarszy student urodził się w 1935 roku, ale nadal czekamy na pobicie tego rekordu.

  • Jaki jest cel inicjatywy?

Nadal często wyobrażamy sobie seniorów jako pociesznych staruszków serwujących wnukom herbatę, taki wizerunek jednak jest tylko naszym wyobrażeniem. Seniorzy są szalenie aktywni, zainteresowani tym, co się dzieje w polityce i na świecie i chętni do nauki! My walczymy z wykluczaniem ich cyfrowo. Bywa, że słyszymy żarty o osobach starszych, które niby hobbystycznie porannym autobusem jadą do lekarza czy urzędu — ale przecież nikt zwykle nie zadaje sobie trudu, by ułatwić im funkcjonowanie i nauczyć ich korzystania z internetowych rozwiązań. I to jest właśnie cel naszej inicjatywy! Chcemy dać seniorom wiedzę i umiejętności, które ułatwią im życie.

  • Dlaczego takie zajęcia są potrzebne?

Nawet młodzi ludzie często mają problem, kiedy zmieniają sprzęt na technologię innej firmy. Tym bardziej nie jest to intuicyjne dla osób starszych. Ich rodziny często nie mają cierpliwości, by tłumaczyć seniorowi po kolej każdy krok. Szybciej jest zrobić to samemu. Nasi trenerzy są gotowi tłumaczyć jedną rzecz do skutku tak, aby zapewnić swoim uczniom niezależność.

  • Jakie tematy poruszane są na zajęciach?

Chcemy zapoznać seniorów głównie z serwisami związanymi ze zdrowiem i ubezpieczeniem społecznym. Organizujemy cztery spotkania, na których dowiadują się m.in.: czym jest Internetowe Konto Pacjenta, do czego służy elektroniczna recepta i jak ją wykorzystać czy też jak sprawdzić kwotę waloryzacji emerytury na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

  • Seniorzy po zakończeniu warsztatów inwestują w komputery?

Na zajęciach korzystamy z tabletów. Według badań osoby starsze często posiadają smartfony, choć często nie wykorzystują ich wszystkich możliwości. Tablety mają zbliżony układ do statystycznie najpopularniejszych wśród osób starszych sprzętów. Zależy nam na tym by wiedza, którą przekazujemy na zajęciach, przynosiła pożytek po ich zakończeniu — w innym razie byłaby to bezcelowa praca. W ten sposób to, czym dzielimy się z uczestnikami zajęć, realnie przyczyni się do poprawy jakości ich życia.

Z Anitą Drygajło rozmawiała Ada Duda

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button