Mieszkańcy Zawiercia są STERRORYZOWANI wszechobecnym HAŁASEM!

Hałas, hałas I żyć się nie da! Czy kogoś on obchodzi? Czy w Zawierciu jest od niego ucieczka? 

Niezależnie czym się zajmujemy, każdy z nas po powrocie do domu chce trochę spokoju. Niestety nie wszyscy mogą sobie na to pozwolić, część mieszkańców Zawiercia musi zmagać się z niewidzialnych i wszechobecnym wrogiem – hałasem.  

Jego epicentrami w Zawierciu jest ciąg ulic DK 78 oraz DW 796 na odcinku ul. Obrońców Poczty Gdańskiej. Do naszej redakcji dotarły głosy o dużym natężeniu hałasu generowanego przez ruch uliczny na ul. Paderewskiego. Jeden z użytkowników platformy Facebook, Rafał Kijas, pisał nawet: 

w nocy na Paderewskiego okna otworzyć się nie da, bo jest taki hałas. 

Nasuwa się zasadne pytanie, czy poziom hałasu jest na bieżąco monitorowany? Czy planuje się wprowadzić jakieś środki zapobiegawcze, które w krótszej bądź dłuższej perspektywie czasowej poprawią komfort życia? 

“Nadmierny poziom hałasu na terenach położnych wzdłuż drogi krajowej 78” został ujęty również w Programie Ochrony Środowiska dla Gminy Zawiercie na lata 2020 – 2023 z perspektywą do roku 2027. Opublikowany program przewidywał m.in. monitoring hałasu wzdłuż ciągów komunikacyjnych, budowę ekranów akustycznych na obszarach zagrożonych nadmiernym poziomem hałasu. 

Jak walka z nadmiernym hałasem wygląda w rzeczywistości, zapytaliśmy zarządców dróg. 

Pandemia koronawirusa wymusiła odłożenie tych planów, zasięgnęliśmy informacji u źródła, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jakie działania planuje podjąć. Przypomnijmy, że cyklicznie – co 5 lat – GDDKiA na zlecenie Marszałka Województwa wykonuje mapy hałasu. Służą one do opracowania Programu ochrony przed hałasem (POH). 

GDDKiA nie została zobowiązana do wykonania przeglądu ekologicznego, tym samym nie posiadamy decyzji nakazowej organu na ograniczenia uciążliwości akustycznej ul. Paderewskiego w ciągu DK78.  

Konieczność wykonania zabezpieczeń akustycznych nie wynika także z POH dla województwa śląskiego. Tym samym brak podstaw do podejmowania działań. Informuję również, że jest już realizowany pierwszy odcinek inwestycji budowy Obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78, a drugi już się projektuje. Realizacja tej inwestycji niewątpliwie poprawi klimat akustyczny, a istniejący odcinek DK78 zgodnie z ustawą o drogach publiczny stanie się odcinkiem drogi wojewódzkiej – komentuje sprawę hałasu Marek Prusak, Starszy Specjalista Pion Dyrektora Oddziału Stanowisko ds. Komunikacji GDDKiA, po czym odsyła do realizowanych inwestycji. 

Aktualnie realizowane są dwie, skupiające się na wybranych odcinkach DK 78, których zadaniem jest zwiększenie komfortu mieszkańców: DK78 Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów) – od km 105+836 do km 122+500 oraz DK78: Obwodnica Poręby i Zawiercia, odc. Kromołów – Żerkowice

Równie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz inne podmioty dokonują regularnych pomiarów hałasu ulicznego na drogach wojewódzkich (DW). Harmonogram tych czynności z niezależnych powodów musiał ulec zmianom. 

Miały być wykonane w roku 2020. Jednak z powodu epidemii zostały przeniesione na czerwiec 2022 roku.  

W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na wykonanie map akustycznych. Po uzyskaniu wyników badań zlecimy wykonanie ekranów [akustycznych – red.] na tych odcinkach, które tego wymagają. Oczywiście realizacja tych planów uwarunkowana jest finansami.  

Do decyzji Zarządu Województwa i Sejmiku Samorządowego należeć będzie decyzja o wielkości kwot przeznaczanych na ten cel – o pomiarze hałasu i jego przeciwdziałaniu mówi Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. 

Przy okazji rozmowy z rzecznikiem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, zapytaliśmy o remont mostu przy DW 796, nad rzeką Czarną Przemszą, między Turzą a Zawierciem. Kwestia nie jest związana z hałasem, aczkolwiek może być uciążliwa. Obecnie zastosowano tam rozwiązanie zwężenia jezdni i ruchu wahadłowego, które stanowi utrudnienie dla kierowców i zakłóca płynność ruchu. Okazuję się jednak, że sytuacja wkrótce zostanie rozwiązana. 

Wkrótce ogłosimy przetarg na budowę nowego mostu. Na lata 2022 – 2023 planowana jest rozbiórka istniejącego i budowa nowego obiektu – wyjaśnia sprawę Ryszard Pacer. 

Krzysztof A. Kluza

5 komentarzy

  1. obwodnicy jak nie było tak nie ma, rok temu była decyzja wydana i nic.. znowu utknęło bo ktoś znalazł łosie na trasie planowanej obwodnicy. To festiwal żenady. Z miejską „obwodnicą” od Vila Verde po Obrońców Poczty Gdańskiej też były ciągle jakieś utrudnienia, wojewódzkie urzędy od lat lecą w kule z Zawierciem.

  2. Jak taki hałas to zapraszam w okolice Strzępiarki na hucie bo hałasu to jeszcze chyba nie słyszeliście. Tam nawet pół ekranu nie ma.

    1. Potwierdzam.Zwłaszcza gdzieś z terenu huty slychać potezne odglosy jakby blachy spadaly a wszystko to zazwyczaj w wekendy. Jakby to ktos specjalnie wtedy robil. Moze to i ta szczempiarka ale halas jest nie do zniesienia zwlaszcza nocą.

  3. Cytat z artykulu” Informuję również, że jest już realizowany pierwszy odcinek inwestycji budowy Obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78″ chyba GDDKiA nie wie o wszystkim i jest nie doinformowana ze budowa obwodnicy została wstrzymana przez łosie. Łosie to w tym kraju rządzą i dziwne jakoś na odcinku budowy obwodnicy ich tam nie widać.
    A prawda jest to że hałas jaki panuje przy DK78 jest uciążliwy. Nie można odpocząć po pracy we własnym domu bo ciągle jeżdżące samochody powodują straszny uciążliwy halas nie wspomnę o tych kolosach TIRACH które pchają się przez centrum miasta i to się nazywa droga na JURĘ.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button