
„Tylko jedno w głowie mam”. Działają na rzecz lepszej edukacji seksualnej
Grupa uczennic jednego z zawierciańskich liceów realizuje nowy projekt społeczny w ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii” w Zawierciu. Młodzież zainicjowała akcję pod hasłem „Tylko jedno w głowie mam”, której celem jest podkreślenie roli edukacji seksualnej wśród uczniów, ale i nie tylko.
Zadaliśmy pytanie młodym działaczkom, skąd pojawił się pomysł na ten projekt.
– W naszym kraju edukacja seksualna jest na bardzo niskim poziomie. Uważamy, że każda młoda osoba powinna mieć dostęp do rzetelnej edukacji seksualnej. W internecie można znaleźć wiele szkodliwej i niebezpiecznej wiedzy. Nie w każdym domu rozmawia się na takie tematy, przez to wiele osób czerpie swoją wiedzę od kolegów, koleżanek czy z niezbadanych źródeł. Zależy nam żeby każda osoba miała dostęp do prawdziwych i zweryfikowanych informacji – mówią przedstawicielki projektu.
Co planują uczennice w ramach projektu?
– Do jednych z najważniejszych działań, które aktualnie planujemy należą spotkania, dialogi z seksuologiem i ginekologiem. Będą to zgromadzenia, na których w kameralnym gronie będzie można wzbogacić się o nową wiedzę, a także znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania. Jednocześnie prowadzimy stronę na Facebooku pt. „Tylkojednowglowiemam”. Tam regularnie pojawiają się posty na różnorakie tematy, takie jak: samobadanie jąder, piersi, miesiączka czy molestowanie. Naszym kolejnym celem będzie również dostarczenie do naszej szkoły książek Anji Rubik – „#sexedpl”. Ważne jest dla nas aby każda młoda osoba miała dostęp do podstawowej wiedzy. Warto pamiętać ze edukacja seksualna nie może być dobrem luksusowym tylko codziennością – podkreślają uczennice.
Projekt ma na celu podkreślenie istotę edukacji seksualnej, która – zdaniem inicjatorek projektu – powinna zagwarantować młodzieży m.in. możliwość: zdobycia rzetelnej wiedzy w sferze seksualnej, metod antykoncepcji, akceptacji i rozumienia swojego ciała, dbałości o swoje zdrowie zarówno to fizyczne jak i psychiczne oraz nauki wyrażania emocji i swoich potrzeb.
Projekt jest realizowany w ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii”.