Quo Vadis ZKM Zawiercie?

W minionych miesiącach pandemia mocno uderzyła w przedsiębiorców. Jej skutki były szczególnie odczuwalne przez wybrane branże, czy złamała Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu? 

Tekst powstał na podstawie wypowiedzi Macieja Zaremby, zajmującego stanowisko rzecznika prasowego ZKM Zawiercie i skupia się na obecnej sytuacji ZKM Zawiercie. Wyjaśnia sposób działania przedsiębiorstwa, opisuje jak radziło sobie z kryzysem, zdradza plany na przyszłość oraz przede wszystkim podkreśla kierowanie się polityką bezpieczeństwa.

Jaki los czeka ZKM w Zawierciu?

W zasadzie nie czekając odpowiemy od razu. Oczywiście pandemia koronawirusa oraz związane z nią ograniczenia wywołały zmiany w transporcie publicznych, tak w Zawierciu jak i całym kraju. Odniosło to wpływ również na ZKM Zawiercie, jednak przedsiębiorstwo przetrwało, a nawet wdraża plany rozwojowe. 

Tak samo jak w całej Polsce, w sytuacji, gdy dzieci i młodzież szkolną skierowano do nauki zdalnej, a pracujący pasażerowie również albo pozostali w domu, albo – pracując w wariantach hybrydowych – kursowali rzadziej, „popularność” uległa zmianie. 

Jak każdy publiczny przewoźnik, zanotowaliśmy spadek zainteresowania naszymi usługami. Podobna tendencja wystąpiła w osobowym transporcie kolejowym czy lotniczym. 

Ludzie chorowali, przebywali w izolacji, na kwarantannie. To oczywiście także zmniejszyło potoki pasażerskie. Kolejnym czynnikiem były wprowadzone maksymalne limity podróżnych w środkach komunikacji miejskiej. Ogólnie: cała polska branża transportowa bardzo mocno odczuła skutki pandemii i można mówić wyłącznie o globalnym krajowym spadku – Maciej Zaremba. 

Czas pandemii koronawirusa był trudny dla transportu publicznego, jest to oczywiste stwierdzenie i nie wymaga wyjaśnień chociaż zwróćmy uwagę na powstałe przez pandemię zwyczaje. Ograniczenia kontaktu powodowały wybór innych sposobów transportu. Wiele osób zmieniło tryb pracy na niestacjonarny (zdalny), natomiast ci, którzy nie mogli częściej korzystali z innych sposobów transportu: własnego samochodu, czy dzielenia samochodu (carsharing). 

Na szczęście tendencje mają to do siebie, że się zmieniają. Teraz mamy krajobraz po pandemii, jednak nic nie jest jeszcze jednoznaczne i przesądzone. Poczekajmy do września (kiedy wróci więcej pasażerów -red.). Ale zawsze będziemy promować (kanałami własnymi i np. dzięki współpracy z prasą) komunikację miejską jako bardzo dobrą alternatywę dla samochodów osobowych (zwłaszcza dla celów przemieszczania się na krótkich odcinkach w mieście i do miast przyległych) – Maciej Zaremba. 

Żyjemy w zmiennych czasach, w których szczęśliwie pokonaliśmy pandemię koronawirusa lub przynajmniej spowodowaliśmy jej zatrzymanie.  Nic nie dzieje się przez przypadek, jak mówi Maciej Zaremba:

Zawsze wdrażamy wszystko, co jest wymagane przepisami prawa. Podkreślę: wszystko, co niezbędne, by każdy podróżny i pracownik ZKM mieli pewność, że nasza praca jest realizowana w 100% w sposób zapewniający zgodność z całością przepisów gwarantujących bezpieczeństwo.

Od pojawienia się koronawirusa w Polsce łączna liczba wykonanych szczepień przeciw Covid-19 wynosi 27 467 853. 24 czerwca wykonano w naszym kraju dokładnie 389 481 szczepień – Ile osób zaszczepiono na Covid-19 w Polsce [24 czerwca], 24.06.2021. 

Istnieją jednak obszary działalności człowieka, które wiążą się z ponadprzeciętnym ryzykiem zachorowania. Na szczęście szczepionki niwelują niebezpieczeństwo i zezwalają na zwyczajną pracę.  

Czy kwestie medyczne decydują o działalności przedsiębiorstwa? Jakie ma to przełożenie na rozkłady jazdy? Od jakich czynników uzależniona jest praca ZKM Zawiercie? Wyjaśnijmy sposób działania przedsiębiorstwa. 

Tu może wyjaśnijmy specyfikę branży. My jesteśmy operatorem, to nam się zleca pracę przewozową. Zleca ją organizator (w naszym przypadku Gmina Zawiercie, w porozumieniu z Gminami ościennymi). Możemy sugerować, na podstawie analiz, symulacji i badań napełnień, co można zmienić w rozkładzie jazdy. Pamiętajmy jednak, że to są pieniądze publiczne. Organizator nie podejmuje żadnej decyzji przypadkowo (podobnie jak Gminy ościenne)

ZKM chce wozić wszystkich i wszędzie, jednak zawsze musi mieć to uzasadnienie w realnych potrzebach zbiorowości pasażerów. Obecnie czekamy na powrót podróżnych (np. dzieci i młodzieży we wrześniu, gdyż teraz to już praktycznie koniec roku szkolnego), potem zostanie dokonana analiza tego, co zmieniło się po pandemii (jej zelżeniu), a następnie zostaną podjęte kolejne ewentualne działania dot. rozkładu jazdy (ale jak pisałem, wyłącznie na podstawie wskazań organizatora). 

Przedsiębiorstwo ZKM w Zawiercie buduje dobre relacje z klientami i buduje relacje ze swoim przyszłym klientem. W ten sposób powinny być odbierane decyzje przedsiębiorstwa. 

  • Od 25 czerwca na okres wakacji zarówno dzieci, jak i młodzież do 18. Roku życia zamieszkała w gminie Zawiercie będzie mogła za darmo korzystać z usług ZKM. Niezbędnym dokumentem będzie aktualna legitymacja szkolna. Umożliwi to sprawne dotarcie na wydarzenia organizowane przez: Galerię Stara Łaźnia w Zawierciu, Miejską i Powiatową Bibliotekę Publiczną w Zawierciu, MOK Zawiercie – Wakacyjne darmowe przejazdy dla dzieci i młodzieży!
  • W poniedziałek, 14 czerwca, ZKM Zawiercie powiadomił o przetargu nieograniczonym na zakup taboru autobusowego. Zadanie jest realizowane w ramach programu: „Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w Zawierciu poprzez zakup nowych autobusów elektrycznych”. Finansowanie pochodzi ze środków: Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – Przetarg nieograniczony na zakup elektrycznego taboru autobusowego na potrzeby transportu publicznego.  

Krzysztof A. Kluza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button