
„Już w kwietniu na ulice Zawiercia wyjadą autobusy elektryczne” – wywiad z Prezesem ZKM Zawiercie
Michał Wacławik został nowym Prezesem Zakładu Komunikacji Miejskiej w Zawierciu w kwietniu 2021. Na tym stanowisku zastąpił Marka Ciepaja, który przeszedł na emeryturę. Z obecnym prezesem ZKM Zawiercie rozmawiamy o planach i wyzwaniach na przyszłość, ale i o codziennych sprawach, które dotyczą ZKM i najbardziej interesują mieszkańców. Przeczytajcie zapis rozmowy.
Jakie są najważniejsze zmiany, które zostały przeprowadzone w ZKM Zawiercie w 2021 roku od momentu objęcia stanowiska przez Pana?
Pierwszy to stałe dostosowywanie rozkładu jazdy do zbiorowych potrzeb podróżnych. To istotne, bo odpowiadam za wydatkowanie pieniędzy publicznych i żaden grosz nie może być wydany niewłaściwie. W ZKM nie tworzymy linii nierentownych dla nieregularnego czy przypadkowego pasażera, wręcz przeciwnie, siatka połączeń ZKM ma zapewniać możliwość komfortowego przejazdu dla mieszkańców i turystów, a cały system ma spełniać wymogi dogodnych przesiadek i skomunikowań (np. z koleją), optymalnej częstotliwości i kursów w regularnych odstępach czasu.
Kolejny przykład to urealnienie cen za usługi komercyjne (czyli te niezwiązane z transportem publicznym), które ZKM świadczy dla kontrahentów. Stawki były przez wiele lat te same, a opłaty ZKM np. za prąd, wodę, ścieki szły w górę. Tym samym stworzyła się bardzo nieekonomiczna dysproporcja, dlatego konieczne było zaktualizowanie naszego cennika za wynajem garaży, wiat, przestrzeni reklamowej itd. To był ważny ruch w celu poprawy finansów Spółki, gdyż to właśnie zmiany cen usług komercyjnych zapewniły nam środki na remonty i dodatkowe pomniejsze inwestycje. Oceniam ten ruch bardzo dobrze, gdyż dzięki niemu nie sięgamy po środki publiczne, tylko sami (z innych źródeł niż sam przewóz) finansujemy część swoich potrzeb.
Kiedy na ulicach możemy spodziewać się, że pojawią się nowe autobusy elektryczne? Na jakim etapie jest ta sprawa?
Teraz to już etap finalizacji zamówienia, m.in. produkcja autobusów. Już w kwietniu 2022 r. na ulice Zawiercia wyjadą pojazdy elektryczne (jako stała część naszej floty). A to oznacza, że od prawdziwej transportowej rewolucji dzieli nas zaledwie kilka miesięcy. Autobusy będą kursowały na liniach cieszących się największym zainteresowaniem podróżnych oraz będą eksploatowane w sposób optymalny pod kątem zużycia energii elektrycznej, co jest istotne przy obecnych podwyżkach prądu.
Czy nowa linia autobusowa sprawdziła się i czy planowane jest uruchomienie nowych linii autobusowych?
Odpowiem od końca. Nasze niepisane motto to „chcemy wozić wszystkich i wszędzie”, ale nie ma miejsca na pomysły, które są tylko kosztowne, a nic pożytecznego dla pasażera z nich nie wynika. Nie możemy marnować pieniędzy publicznych przez mnożenie linii ponad realne potrzeby grup podróżnych. Nie tworzymy też linii dla jednostek, bo nie takie jest nasze statutowe zadanie. Naszym obowiązkiem jest zapewniać dobre połączenia i – oczywiście – jeśli powstanie np. nowe miejsce pracy czy osiedle mieszkalne, będziemy tam z naszą ofertą przewozu. Z kolei linia nr 11 jest jeszcze w fazie testów, o jej dalszym rozwoju czy modyfikacji przebiegu zadecydujemy w pierwszym kwartale 2022 roku.
Jakie są najważniejsze plany ZKM Zawiercie jeśli chodzi o 2022 rok?
Tu odpowiem krótko: pełne i efektywne wdrożenie e-mobilnej komunikacji miejskiej, zgodnej z potrzebami podróżnych i najlepszymi standardami realizacji kursów pojazdami elektrycznymi. To jest teraz absolutny priorytet dla naszej firmy. I nasz nadrzędny obowiązek wobec zawiercian.
W jaki sposób pandemia wpłynęła na przychody z biletów tj. jaką stratę odnotował z tego tytułu ZKM?
Jak każdy przewoźnik w kraju zanotowaliśmy okresowy spadek sprzedaży biletów. Powodami były m.in. izolacje, praca zdalna, rządowe kierowanie dzieci i młodzieży na naukę w domu. Jednak sytuacja powoli wraca do czasu sprzed pandemii. Dodam, że nas obowiązuje wieloletnia umowa z organizatorem transportu, zatem nawet tego typu – niemożliwe do przewidzenia – globalne zawirowania finansowe mają skutek krótko- i średniookresowy, w dłuższej perspektywie są to „ubytki” do odtworzenia. Co – m.in. przez wspomnianą zmianę cennika usług komercyjnych – już kompensujemy.
Dziękujemy za rozmowę.