
Czy znasz symbolikę krzyża?
Sztuka uwodzi nas swoją tajemnicą… Dlaczego? Jak? Po co? Odpowiedzi mogliśmy szukać podczas dnia otwartego w Galerii Krzyży i Kapliczek w Woli Libertowskiej (gmina Żarnowiec).
W niedzielę, 15 sierpnia, w całym kraju trwały obchody święta Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny oraz Święto Wojska Polskiego. Tego też dnia przygotowano „Dzień Otwarty” w Galerii Antoniego Toborowicza”, co miało związek z realizacją projektu pn. „Magiczne miejsce w gminie Żarnowiec”.
Antoni Toborowicz przez lata swojej pracy artystycznej najwięcej czasu poświęcał rzeźbie, jednak ciekawość nowych wyzwań zawsze kierowała go dalej, w stronę kolejnych dziedzin sztuki i rzemiosła: malował obrazy na szkle, wykonywał drzeworyty, meble, ule i piece, projektował wnętrza domów i kościołów. Jest kolekcjonerem drewnianych, niszczejących kapliczek przydrożnych, które konserwuje i prezentuje na wystawie w prywatnej galerii zwanej Muzeum Krzyży i Kapliczek w Woli Libertowskiej – Antoni Toborowicz, „Kopernik”, opr. Grzegorz Graff.
Wydarzenie tego dnia zostało wzbogacone przez udział Koła Gospodyń Wiejskich z Woli Libertowskiej, którego uczestniczki przygotowały dla wszystkich zainteresowanych wydarzeniem, prezentację i oczywiście poczęstunek kuchni regionalnej.
Zorganizowanie dnia otwartego obyło się dzięki Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Turystyki w Żarnowcu, który otrzymał dofinansowanie na ten cel z Narodowego Centrum Kultury.
Projekt ma na celu promocję miejscowych artystów Antoniego Toborowicza i jego córkę Weronikę Witkowską, którzy z pasją prowadzą od 1999r. galerię – muzeum wzbogacając ją co roku nowymi rzeźbami i obrazami.
Po prezentacji artystów miały miejsce występy zespołów folklorystycznych – znane ludowe piosenki zaprezentował zespół regionalny „Korona Żarnowca” oraz kapela „Żarnowicy”. Odbył się także konkurs piosenki „Na ludową nutkę” adresowany do dzieci i młodzieży, a całe wydarzenie prowadziła mieszkanka Otoli Dominika Bem – dziennikarka Telewizji Silesia –czytamy na stronie gminy Żarnowiec.
Krzysztof A. Kluza