Zamawiam i płacę… i tracę pieniądze #InternetSafety

Zakupy w Internecie to codzienność dla większości Internautów. Wiele osób widzi w tym rozwiązaniu same plusy. Jakie są zagrożenia związane z tego typu zakupami?

Zakupy online są dla większości użytkowników Internetu już chlebem powszednim. Kupujemy coraz więcej, często zaopatrujemy się wirtualnie nawet w produkty spożywczych.

Jakie zagrożenia niesie ze sobą taki styl zakupów?

Znajdujemy wymarzony produkt, dodajemy go do koszyka, klikamy zapłać, dodajemy nasz numer karty lub skorzystamy z systemu szybkich płatności. … automatycznie przeklikujemy każdy kolejny krok i ryzykujemy utratę pieniędzy. Odruchowe działanie sprawia, że nie zauważamy tzw. czerwonych flag. To właśnie na brak uwagi liczą nieuczciwe sklepy i oszuści.

Na co powinniśmy zwrócić uwagę, kupując online?

Niektórzy z nas uważają, że wystarczy sprawdzić dwie pierwsze opinie w Google, aby być bezpiecznym. Niestety nie zawsze to wystarcza. Na szczęście kierując się naszą listą, dowiecie się, na co zwracać uwagę, aby wykryć oszusta, a jednocześnie nie spędzić pół dnia analizując czy można kupić najmniejszą rzecz.

  • Sprawdź kto jest po drugiej stronie

Sprzedawca powinien udostępnić swoje dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i mail. Brak tych informacji może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp.

  • Cena

Podejrzanie atrakcyjna cena to również znak, że powinniśmy być czujni. Nie wierzmy, że ktoś zaproponuje cenę połowę mniejszą niż konkurencja.

  • Miejsce rejestracji

Spróbuj odnaleźć dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki w regulaminie zakupu. Czy jest to firma mająca siedzibę na terenie UE, czy poza nią.

  • Jak reklamować

Sprawdź, czy w regulaminie możesz znaleźć informacje o Twoich podstawowych prawach jako konsumenta – prawie do zwrotu, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) w okresie 2 lat. Sprzedawca musi również opisać procedurę reklamacji. Jeżeli sprzedawca podaje jedynie czas realizacji, a nie czas dostawy, to ma na uwadze czas przygotowania paczki do wysłania, a Ty nie wiesz, kiedy ją otrzymasz. Dostawa, która może zająć więcej niż 30 dni, to znak, że produkt jest sprowadzany z Azji, a Ty możesz przyjąć rolę importera, a nie klienta.

  • Błędy na stronie

Ogromną czerwoną flagą są błędy językowe na stronie. Może być to sugestia, że strona byłą tłumaczona w translatorze lub była przygotowana w pośpiechu.

  • Historia

Spróbuj ustalić od jak dawna działa sklep oraz firma, która go prowadzi – funkcjonuje wyłącznie w internecie, czy prowadzi również sprzedaż stacjonarną. Zwróć uwagę, że brak jakichkolwiek opinii o sklepie lub kilka pozytywnych komentarzy, które pojawiły się w podobnym czasie to sygnał alarmowy.

Jeśli zostaliśmy oszukani w Internecie, albo natknęliście się na podejrzany sklep internetowy, warto to zgłosić na policję, Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz właściwym Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej.

W ramach projektu #InternetSafety chcemy podzielić się swoją wiedzą, dlatego publikujemy cykl wiadomości o bezpieczeństwie internetowym.

W serii dowiesz się, jakie zagrożenia czekają na Ciebie w Sieci oraz jak sprawić, by codzienne surfowanie było bezpieczne. W ramach artykułów zapoznasz się z metodami ochrony prywatności w social media i poczcie elektronicznej, dowiesz się jak ochronić swoje hasła, historię przeglądarki i jak zapobiec wypłynięciu danych. Stworzyliśmy również specjalny podręcznik, który możesz pobrać TUTAJ.

Internet Safety to również warsztaty rozpoczynające się od września, do których możesz zgłosić swoją szkołę! Po zakończeniu kursu rozdamy: unijne certyfikaty, podręczniki oraz pakiety gadżetów – pendrive’y, torby i notatniki. Zainteresowany?! Chcesz, żeby warsztaty odbyły się w TWOJEJ szkole? Zgłoś się do nas pod numerem 507 879 415 lub napisz maila na adres dominka.paliczka@klaster.org.pl – po więcej informacji kliknij TUTAJ.

Ada Duda

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button