Nic tak nie jednoczy jak wspólne gotowanie!

Akceptacja, zrozumienie, wspólnie spędzony czas, a przede wszystkim zaś rozmowa twarzą w twarz, to kilka z najważniejszych czynników na których powinna opierać się komunikacja międzypokoleniowa. 

Umiejętność porozumiewania się jest jedną z pożądanych kompetencji społecznych każdego człowieka. Podobnie zresztą jak asertywne wyrażanie swojego zdania, argumentowanie własnych racji, czy rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Tego typu zdolności stanowią solidny, niezbędny zasób do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Jak się okazuje ich kształcenie bywa jednak nie lada wyzwaniem. 

W szczególności, choć nie tylko, problem ten był efektem pandemii covid-19. Jak wynika z badań, wywarła ona istotny wpływ na wiele aspektów życia społecznego. Jej negatywne konsekwencje dotykały głównie młodzieży w wieku szkolnym, która większość czasu spędzała w domu, przed ekranem komputera. Na początku było to przymusem i niezbędnym elementem prowadzenia dalszej edukacji, później jednak wynikało już głównie z przyzwyczajenia. Podobnie sprawa wyglądała w przypadku seniorów, którzy często unikali kontaktów społecznych z obawy przed zakażeniem. 

W ramach inicjatywy Śląskiej Akademii Kompetencji Społecznych dziewczyny z Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w Zawierciu przeprowadziły badanie sondażowe dotyczące popandemicznych nastrojów społeczeństw i tego, jaki wpływ ta sytuacja miała na nasze życie. Na podstawie jego wyników udało się skonstruować plan działania. Nowoczesne metody, takie jak design thinking, były niezwykle pomocne w opracowaniu kolejnych jego etapów. 

Uczestniczki Śląskiej Akademii Kompetencji Społecznych  z Zakładu Poprawczego i Schroniska dla Nieletnich w Zawierciu wraz z seniorkami z Koła Gospodyń Wiejskich

Uczestniczki podczas pięciu spotkań warsztatowych nauczyły się także tego, jak rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne. Szczególną uwagę poświęcono wartości dialogu międzypokoleniowego. Narodził się pomysł, w jaki sposób zintegrować obie te grupy społeczne. Młodzi ludzie powinni bowiem mieć świadomość tego, z czym zmagają się seniorzy ale i odwrotnie. Dla osób starszych często świat ich wnucząt wydaje się już odległą inną galaktyką. Warto więc temu zaradzić. 

25 maja bieżącego roku, na jednych z zajęć odbywających się w ramach wspomnianej inicjatywy, postanowiły zorganizować dla seniorek dzień spa. W ten sposób miały również okazję wykorzystać nabyte podczas specjalistycznych kursów umiejętności. Przeprowadziły zabiegi regulacji oraz henny brwi, na twarze nałożyły maseczki, a następnie wykonały makijaż. Seniorki mogły poczuć się jak w prawdziwym salonie piękności.

Druga z grup, kształcąca się w zawodzie kucharza, postanowiła zorganizować warsztaty cukiernicze. Nie były to jednak zwykłe warsztaty. Wypieki powstać miały dla grupy seniorek, które z racji wieku obciążone były wieloma przewlekłymi chorobami. 

Jak mówi mentorka całej inicjatywy Daria Dygas:

dziewczyny sprostały temu zadaniu i wykazały się olbrzymią kreatywnością. Przygotowane zostały m.in. dwa rodzaje babeczek – marchewkowe oraz szpinakowe. Podczas sporządzania masy i odmierzania składników uczestniczki chętnie korzystały także z wiedzy i porad swoich gości. Panie z KGW  – doświadczone gospodynie domowe, podzieliły się też swoimi najbardziej sprawdzonymi przepisami. 

Wspólne kosztowanie efektów warsztatów cukierniczych

Podczas prowadzonych działań szczególnie mocno wykreowało się także to, że oprócz prowadzenia rozmowy bardzo ważne jest nabycie umiejętności słuchania. Tylko w ten sposób bowiem wystosowany komunikat może osiągnąć swój cel. 

seniorki z Koła Gospodyń Wiejskich były pod wrażeniem pracy dziewczyn, śmiały się, że przebywając w ich gronie od razu czują się młodziej. Chcąc zrewanżować się za wykonaną pracę, zaprosiły je na najbliższy występ pieśni i tańca, w którym biorą udział

– dodaje Daria Dygas

Daria Dygas – mentorka całej inicjatywy przedstawiająca efekty prac uczestniczek

Jak szybko udało się przekonać, praca w kuchni wymaga przede wszystkim dobrej komunikacji wszystkich zaangażowanych. To niezwykle ważne również w perspektywie rozpoczęcia przyszłej pracy zawodowej. Bardzo często przecież w zespole pracowniczym przychodzi konieczność porozumiewania się z osobami w różnym wieku. 

Teraz, po takim doświadczeniu nie powinno to stanowić aż takiego wyzwania dla uczestniczek omawianego przedsięwzięcia. 

„Śląska Akademia Kompetencji Społecznych” – projekt rozwoju aktywności społecznej 120 osób w wieku 14-17 lat, realizowany w ramach Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2021-2030.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button