
Fotopułapki jako broń w walce z nielegalnymi wysypiskami śmieci
Dzikie wysypiska stanowią zagrożenie nie tylko dla środowiska ale również dla naszego życia i zdrowia. Walka z nimi na terenie powiatu zawierciańskiego przynosi jednak zamierzony skutek. W 2019 r. usunięto łącznie 1 tonę 380 kh odpadów, co kosztowało 510 tys zł. netto. Jest to duży wzrost w porównaniu z latami ubiegłymi. W 2015 r. usunięto 60 ton, jednak cena utylizacji wynosiła wtedy kilkadziesiąt tysięcy złotych.
W ubiegłym roku, 2019, z terenu gminy Zawiercie usunięto trzy dzikie wysypiska odpadów. Sprawą zajmowało się Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych. Usuwanie nielegalnych wysypisk jest dużym obciążeniem dla budżetu gminnego, jednak są to koszty, których nie da się uniknąć. Dzikie i nielegalne wysypiska są problemem wszystkich polskich miast. Powstają spontanicznie, w różnych punktach, gdzie mieszkańcy z namysłem wyrzucają śmieci. Każda rzadziej uczęszczana lokalizacja może zostać dobrym miejscem do nielegalnego wywozu odpadów.
Mało popularne parkingi oraz ustronne miejsca, które cieszą się mniejszą uwagą społeczną są dogodnymi lokalizacjami do pozbycia się np. zbędnych opon, starych mebli, produktów ceramicznych jak płytki czy toalety oraz pozostałych nieskategoryzowanych śmieci. Pojawił się jednak sposób walki z takimi praktykami.
Fotopułapki są urządzeniami wspierającymi pracę samorządów, które monitorują przestrzegania prawa w miejscach publicznych. Nazywane też kamerami leśnymi posiadają niewielkie rozmiary i maskujące barwy, dzięki czemu nie wyróżniają się z otoczenia i kontrolują przestrzeganie prawa. Ich rozmieszczenie nie jest podane do publicznej wiadomości, lecz nietrudno się domyślić, że chronią środowisko naturalne w miejscach, które są szczególnie narażone na powstawanie niechcianych wysypisk. W poprzednim roku fotopułapka wprawdzie nie odnotowała żadnych poważniejszych wykroczeń, jednak uwieczniła 42 zdarzenia z zaśmiecania i zanieczyszczania przestrzeni publicznej.
Michał Woś, były Minister Środowiska, ogłosił 28 lipca decyzję o znacznym zwiększeniu kar za wywozy śmieci do lasu. Działanie miało na celu powstrzymanie tendencji do tworzenia dzikich wysypisk. Co roku do lasów wywożone jest 115 m3 odpadów. Późniejsze sprzątanie to wydatek ok 20 mln złotych w związku z czym podjęto również decyzję o zwiększeniu liczby fotopułapek z 2 tys do 10 tys. Zmiana ma zostać zrealizowana do 2021 r.
Zaśmiecanie przestrzeni publicznej podlega karze w świetle artykułu 145 Kodeksu wykroczeń. Przyłapany na tym sprawca podlega karze grzywny do 500 zł. lub karze nagany.
W gminie Zawiercie znajduje się jedna fotopułapka. W 2019 r. nie odnotowała żadnych wykroczeń, jednak zanotowano 42 przypadki zaśmiecania i zanieczyszczania miejsca publicznego. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych, które zajmuje się usuwaniem nielegalnych wysypisk, w ubiegłym roku usunęło trzy dzikie wysypiska śmieci.
Na terenach gmin Kroczyce, Włodowice oraz Żarnowiec nie ma fotopułapek.
Nielegalne wysypisko na terenie gminy Zawiercie możemy zgłosić Straży Miejskiej osobiście lub dzwoniąc pod numer 986 lub 32 67 218 24.