
ZMIANY! Na dworcu w Zawierciu
Wielu mieszkańców z niecierpliwością oczekują możliwości dojazdu do samego lotniska Katowice Airport. Właśnie zakończył się kolejny etap tej inwestycji.
Działania mające na celu zapewnienie mieszkańcom województwa śląskiego dojazd pociągiem na lotnisko, nadal trwają, już widać jednak efekty prac. Właśnie zakończył się kolejny etap inwestycji, zakończone zostały prace torowe na łącznicy nr 705 oraz na wiadukcie kolejowym w Zawierciu. Ukończenie tego etapu prac jest ogromnym ułatwieniem dla kierowców samochodów, którzy korzystali z wiaduktu w Porębie. Przejazd tą trasą jest już możliwy.
Aktualnie większość prac skupiona jest na trasie między lotniskiem a Siewierzem. Teraz właśnie na tym odcinku skoncentrowane są działania spółki PKP. Według informacji udostępnionych prasie przez Katarzynę Głowacką z zespołu prasowego PKP S.A. w tym miejscu zabudowywane są słupy trakcyjne i budowany jest tor. Prace trwają również w stacji Zawiercie, Pyrzowice Lotnisko i Siewierz. Budowane jest Lokalne Centrum Sterowania w Siewierzu. Według planów Spółki już w przyszłym miesiącu rozpoczną się prace na odcinku Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko.
Zmieni się również stacja kolejowa w Zawierciu. Polskie Linie Kolejowe PKP S.A. ogłosiły przetarg na wykonanie prac w tym rejonie. Mają tam zostać zamontowane nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zastąpią dotychczasowe, przekaźnikowe urządzenia. Wymiana pozwoli na usprawnienie zarządzania ruchem kolejowym i zwiększy bezpieczeństwo podróży. Kolejarze będą kierować ruchem z nowego budynku nastawni. Do współpracy z systemami cyfrowymi przystosowany zostanie układ torowy i sieć trakcyjna na stacji. Aby były możliwe takie zmiany, potrzebne jest wybudowanie sygnalizatorów świetlnych. Zarządzanie ruchem kolejowym będzie sprawniejsze, co pozytywnie wpłynie na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei i zapewni większą punktualność pociągów.
Zmianą, która najprawdopodobniej bardziej rzuci się w oczy podróżnym, będzie przebudowa peronów. Na stacji Zawiercie zaplanowano wymianę płyt na peronach, co ma ułatwić funkcjonowanie podróżującym. Dodatkowo peron przy budynku dworca zostanie wydłużony w kierunku przejścia podziemnego i skrócony od strony nastawni (zachowana zostanie jego długość 400 m). Ma to być podyktowane bezpieczeństwem i wygodą użytkowników stacji. Aby usprawnić komunikację na stacji kolejowej, wykonany zostanie chodnik prowadzący do peronu od ul. Grunwaldzkiej i Spacerowej. Oczekujący na pociąg z pewnością będą zadowoleni z planów zabudowy dwóch poczekalni otwartych z ławkami dla pasażerów.
Stacja Zawiercie to jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w woj. śląskim. Jej znaczenie jest bardzo istotne zarówno w ruchu regionalnym, krajowym, międzynarodowym jak i towarowym. Przebiega przez nią kilka linii kolejowych: Częstochowa — Katowice, Grodzisk Mazowiecki — Zawiercie, Tarnowskie Góry — Zawiercie, Zawiercie — Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, a także łącznica 705 w stacji. Niedawno spółka PKP PLK zmodernizowała prowadzącą do Zawiercia linię kolejową nr 1 od strony Częstochowy, aktualnie w pobliżu trwa również odbudowa linii do Tarnowskich Gór. Uruchomienie tej trasy i jej intensywne wykorzystywanie dodatkowo obciąży ruchliwą stację. Inwestycja „Zaprojektowanie i budowa nowych urządzeń oraz roboty towarzyszące w ramach projektu będzie finansowana ze środków krajowych. Przetarg w ramach projektu „pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II” zorganizowano w formule „zaprojektuj i buduj”. W ramach opcji wykonawca srk będzie mógł uzyskać zlecenie także na świadczenie usług pogwarancyjnych dla wszystkich dostarczonych systemów obejmujących urządzenia srk i telekomunikacji. Zamówienie będzie realizowane ze środków własnych PKP PLK. Oferty można składać do ostatniego dnia sierpnia 2021.
Ada Duda