
Terrarium i mini park w szkołach w Częstochowie i Ogrodzieńcu
Jakiś czas temu, w ramach projektu Zielone Śląskie, zorganizowany został konkurs ekologiczny dla 1315 szkół podstawowych z województwa śląskiego. Wśród grona szczęśliwych laureatów znalazły się również dwie placówki z naszego regionu.
Mowa tutaj o SP nr 1 im. S. Żeromskiego, przy ulicy Kościuszki 67 w Ogrodzieńcu oraz SP nr 33 im. M.Kownackiej, przy ulicy Goszczyńskiego 9/11 w Częstochowie.
Praca konkursowa polegać miała na zaprojektowaniu ekopracowni w swojej szkole. Uczniowie mogli puścić wodze fantazji, jedynym ograniczeniem był fakt, że całość realizacji inicjatywy musiała zmieścić się w kwocie 3000 zł.
Konkurencja była na wysokim poziomie – pojawił się projekt interaktywnej kuli 3D, makiety z przekrojami drzew, czy rozsadników do warzyw.
Jak mówi Bartosz Rybczak, edukator ekologiczny w SP nr 1 w Ogrodzieńcu:
– Zespół z naszej placówki wpadł na pomysł zaprojektowania terrarium, który będzie modelowym ekosystemem dla wybranego wspólnie przedstawiciela płazów lub gadów. To właśnie ekosystem będzie motywem przewodnim tej części pracowni oraz warsztatów przygotowanych przez uczniów. Obecnie jesteśmy na etapie wyceny i zakupu sprzętów potrzebnych do realizacji projektu.

SP nr 33 w Częstochowie postawiła z kolei na adaptację niewykorzystanej części ogrodu. Jak podkreśla Daria Dygas, edukatorka ekologiczna:
– Szkoła posiada mały skwer, który jest niezagospodarowany. Uczniowie postanowili zrobić tam mini park z częścią wypoczynkową, jak również hodowlaną. Dodatkowo powstaną karmniki dla ptaków z puszek po herbacie, hotele dla owadów i domki dla jeży. Postawimy również zbiornik na deszczówkę.

Uczestnicy to dziesięć zespołów projektowych w składzie 3 uczniów / uczennic i przedstawiciel grona pedagogicznego, w roli opiekuna. Na cyklicznie odbywających się spotkaniach, wraz z indywidualnie przydzielonym placówce edukatorem ekologicznym, przechodzą przez kolejne etapy projektu, rozpoczynając od samej idei, przez planowanie budżetu, zakupu potrzebnych artykułów, aż do realizacji.
Zadbano również o to, aby powstałe projekty mogły wyjść poza szkolne mury i ujrzeć światło dzienne. Na samym końcu inicjatywy, młodzi eko – ambasadorzy będą mogli podzielić się efektem prac wśród swoich rówieśników. Przy tej okazji pojawi się również możliwość do pochwalenia się zgłębionymi zagadnieniami dotyczącymi bioróżnorodności, czy ochrony środowiska.
Jak podkreśla koordynator projektu – Łukasz Łój:
– Stworzenie ekopracowni to dopiero początek – kolejnym etapem tej inicjatywy jest obmyślenie z ambasadorami scenariuszy zajęć ekologicznych, a w dalszej kolejności – ich przeprowadzenie. Każda placówka charakteryzuje się innymi pomysłami i możliwościami, istnieje więc potencjał na różnorodne i ciekawe warsztaty.